۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۷۴۵۶۵
یک گروه بین‌المللی از محققان پس از سه سال تحقیقات گسترده اولین «نمایه جرایم سایبری» جهانی برای رده‌بندی کشورها از لحاظ سطح تهدید جرایم سایبری را تهیه کرد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا، این نمایه (index) نقاط جرم خیز جهان از لحاظ شدت جرایم سایبری در سطح ملی را شناسایی کرده است.

این نمایه که در نشریه PLOS ONE منتشر شده است نشان می دهد که تعداد نسبتا اندکی از کشورها در بر دارنده بیشترین تهدید جرایم سایبری هستند. روسیه در صدر این فهرست قرار دارد و پی آن نیز کشورهای اوکراین، چین، آمریکا، نیجریه و رومانی قرار دارند.

«میراندا بروس» از دانشگاه آکسفورد و از مولفان این گزارش گفت که این مطالعه به بخش‌های عمومی (دولتی) و خصوصی امکان میدهد که منابع خود را بر کانون‌های اصلی جرایم سایبری متمرکز کنند و زمان و پول کمتری برای اقدامات تقابلی با جرایم سایبری در کشورهایی که این خطر در آنجا خیلی برجسته نیست اختصاص بدهند.

بروس گفت: ما اکنون شناخت عمیق‌تری از جغرافی جرایم سایبری داریم و اینکه چگونه کشورهای مختلف در زمینه انواع خاصی از جرایم سایبری تخصص دارند.

وی افزود: با ادامه جمع‌آوری داده‌ها در این زمینه ما قادر خواهیم بود که ظهور کانون‌های جدید جرایم سایبری را رصد کنیم و امکان مداخله زودهنگام در کشورهای در معرض خطر، پیش از ایجاد یک مشکل مهم در زمینه جرم سایبری وجود خواهد داشت.

اولین «نمایه جرایم سایبری» جهانی تهیه شد

داده‌های مورد استفاده برای تهیه این نمایه از طریق تحقیق و نظرخواهی از ۹۲ کارشناس برجسته حوزه جرایم سایبری از سرتاسر جهان به دست آمد «جاناتان لوستاس» استادیار مطالعات منطقه‌ای از دانشگاه آکسفورد و از تهیه کنندگان این گزارش گفت: جرایم سایبری تا حد زیادی یک پدیده نامشهود بوده است زیرا مجرمان اغلب موقعیت فیزیکی خود را پشت پروفایل های جعلی مخفی می‌کنند.

به گفته کارشناسان، این نمایه جرایم سایبری جهانی اولین گام در مسیر تحقق هدف بزرگتر برای شناخت ابعاد و جنبه‌های محلی تولید جرایم سایبری در سطح جهان است.

محققان درصدد شناخت این مساله هستند که خصوصیات ملی کشورها مانند سطح آموزشی، میزان نفوذ و دسترسی به اینترنت، تولید ناخالص داخلی یا سطح فساد چه ارتباطی با میزان جرایم سایبری دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر