۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۷۴۶۷۵
در راستای رعایت الزام های پدافند غیرعامل عملیاتی شد
در راستای رعایت الزام های پدافند غیرعامل، افزایش ۴ میلیون بشکه‌ای ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام در کشور عملیاتی شد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مرجان محمدی، مجری طرح احداث مخازن راهبردی نفت خام گفت: این طرح با اهدافی مانند مدیریت بازار و کنترل نوسان‌های عرضه و تقاضای نفت، انعطاف‌پذیری در مدیریت تولید، ایجاد ظرفیت جایگزین در شرایط اضطرار مانند آسیب به خطوط لوله انتقال و تلمبه‌خانه‌ها، همچنین بروز شرایط حاد جوی در اسکله‌های بارگیری صادرات، ضمن رعایت الزام‌های پدافند غیرعامل تعریف شد.

وی با بیان اینکه این مخازن به‌صورت مکعبی‌شکل، بتنی و دفنی طراحی و اجرا شده‌اند و ظرفیت نفت‌گیری روزانه ۱۰۰ هزار بشکه‌ای در مخازن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای وجود دارد، افزود: همچنین امکان ذخیره‌سازی نفت در مخازن یک میلیون بشکه‌ای، روزانه ۲۰۰ هزار بشکه است و بر این اساس، درمجموع ظرفیت پرشدن مخازن حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز برآورد می‌شود و پنج روز زمان می‌برد تا این مخازن به‌طور کامل پر شود.

مجری طرح احداث مخازن راهبردی نفت خام با تأکید بر حفظ محیط زیست در ساخت این مخازن ادامه داد: به‌منظور کاهش تأثیرات نشت احتمالی نفت از مخازن بتنی و به‌حداقل‌رساندن هدررفت نفت خام و جلوگیری از آلودگی‌­های محیط زیستی، لایه‌­ای از ژئوممبرین (ورقه‌های نازک و نفوذناپذیر که از مواد پلاستیکی یا لاستیکی ساخته و به‌عنوان عایق استفاده می‌شوند) دور مخازن در نظر گرفته شده است.

محمدی تأکید کرد: یکی از اهدافی که برای طراحی این مخازن در نظر گرفته شده، تأمین پایداری تولید نفت و استمرار آن برای تأمین انرژی کشور است، زیرا در شرایط تحریم نیاز کشور برای ذخیره‌سازی نفت خام بیشتر می‌شود و این مخازن تا ۴ میلیون بشکه به ظرفیت ذخیره‌سازی کشور اضافه خواهند کرد.

وی گفت: در شرایط غیرتحریم نیز در مواردی که مجبور به کاهش تکلیفی تولید نفت خام باشیم، برای استمرار زنجیره تولید و تثبیت آن، از این مخازن استفاده می‌شود.

مجری طرح احداث مخازن راهبردی نفت خام با اشاره به اینکه برای ساخت ۶ مخزن راهبردی ذخیره‌سازی نفت خام گوره از سال ۸۱ تاکنون بیش از ۸۰ میلیون یورو هزینه شده است، تصریح کرد: در دوره‌های گذشته برای ساخت این مخازن از اعتبارات داخلی شرکت ملی نفت هزینه شده است، اما اکنون از منابع مربوط به بند «ق» تأمین اعتبار می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر