۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۶
کد خبر: ۷۴۵۸۰
معاون بهداشت خبر داد
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آغاز غربالگری پیشگیری از تولد بیماران مبتلا به «اس ام ای» در سالجاری خبر داد و گفت: این کار در دستور کار وزارت بهداشت بود تا از تولد نوزادان مبتلا به این بیماری نادر جلوگیری کنیم.

به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا، حسین فرشیدی روز شنبه در نشست خبری هفته سلامت ( یکم تا هفتم اردیبهشت ) که در محل ستاد برگزار شد، از تزریق واکسن هپاتیت سی خبر داد و افزود: اکنون واکسن های روتاویروس و پنوموکوک در کشور در حال انجام است و امسال تزریق واکسن هپاتیت سی نیز در دستور کار است.

وی اظهار داشت: بهداشت مظلوم ترین بخش در وزارت بهداشت است که کمتر به آن توجه می شود و باید در اولویت قرار گیرد .

فرشیدی ادامه داد: توجه به سلامت روانی در سالهای گذشته کمتر مورد توجه بود ولی امروزه بسیاری از بیماریها و اختلالات روحی و روانی به خصوص در جوانان بروز پیدا می کند که باید ایجاد و افزایش مراکز روانشناسی در اولویت برنامه ها قرار گیرد.

به گفته معاون بهداشت، امسال طرح سلامت و روان با محوریت خانواده با همکاری سایر نهادها اجرایی خواهدشد.

فرشیدی افزود: جوانی جمعیت نیز از برنامه های ویژه وزارت بهداشت است و شاهد افزایش جمعیت هستیم همچنین سقوط آزاد نرخ رشد جمعیت متوقف شده و سرعت کمتری پیدا کرده است و این موضوع نشانه خوبی است که در سال ۱۴۰۳ بتوانیم شاهد افزایش نرخ باروری در کشور باشیم ، فرهنگ سازی در این زمینه مهمترین کار است و کاستن سقط های ناآگاهانه و انجام مشاوره های موثر ، راه اندازی مراکز ناباروری و تسهیل قوانین و رایگان کردن سنوات دارویی برای ارتقای جوانی جمعیت ضروری است.

وی تصریح کرد: ورزش، تغذیه و کاهش استرس زنجیره های بهم متصل بوده و از بروز بیماریهای غیرواگیر جلوگیری می کند.

وی گفت: پویش ملی سلامت ۲ امسال نیز طراحی شد و بزودی آغاز غربالگری یکی از سرطانها از طریق رسانه ها اعلام می شود.

فرشیدی در ادامه سخنانش به تجمیع آزمایشگاه‌های کوچک اشاره کرد و اظهار داشت: امسال تقویت آزمایشگاهها از برنامه های وزارت بهداشت است و اتصال این مراکز دولتی و خصوصی به سیستم های وزارت بهداشت است که بر اساس نیازهای مردم ، آزمایشات رصد می شود تا بیماریهایی مانند دیابت کنترل شوند.

وی با اشاره به اینکه ارتقای سلامت سواد عشایر نیز از دیگر برنامه های سالجاری است، گفت: این برنامه امسال با اولویت بهداشت دهان و دندان و آموزش و اطلاع رسانی به عشایر انجام می شود که باید به شکل جهادی در این زمینه کار شود.

فرشیدی در مور دخانیات گفت: امروز مجلس در کنار وزارت بهداشت قرار گرفته و بر اساس سازمان جهانی بهداشت ایران بهترین وضعیت از کاهش مصرف دخانیات را در منطقه دارد.

وی افزود: کارخانه های تولید دخانیات که فقط به دنبال پول و سود آوری هستند، جوانان و بانوان را مورد هدف قرار داده و از طریق تبلیغات اتفاقاتی می افتد که این دو قشر در معرض آسیب هستند که باید نه گفتن را در آن نهادینه کرد.

معاون بهداشت تصریح کرد: در اجرای کنترل دخانیات هنوز مشکل داریم و از آنجایی که ۲ درصد بانوان دخانیات مصرف می کنند مورد هدف شرکت های دخانی قرار گرفتند و باید مالیات افزایش یابد.

وی با تاکید بر افزایش مالیات بر دخانیات ادامه داد: به عنوان مثال قانون افزایش دوباره مالیات های سیگار در انگلیس وضع شد اما در کشور ما وضع مالیات کمتر است و باید به طورجدی برای افزایش آن چاره ای اندیشید.

برای جلوگیری از خودکشی پزشکان باید توانمندی آنها سنجیده شود
فرشیدی در مورد بحث خودکشی در پزشکان ادامه داد: برای حضور افراد در رشته های پزشکی باید توانمندی آنها سنجیده شود به عنوان مثال کسی که می خواهد دستیار قلب باشد باید شرایط سختی کار و روحی و روانی این شغل را بپذیرد تا کمتر شاهد موارد خودکشی در این قشر باشیم.

ایران هشتمین کشور در حوزه مهاجرت پرستاران
وی با اشاره به مهاجرت پرستاران گفت: ایران در بحث مهاجرت پرستاران هشتمین کشور است ، نسبت به اتفاقاتی که در کشورمان می افتند باید دولت برای ماندگاری پزشکان و پرستاران در حوزه اقتصادی بیشتر توجه کند.

استفاده بیش از یک میلیون خارجی از خدمات درمانی ایران
فرشیدی با بیان اینکه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از خدمات گردشگری سلامت ایران در سال گذشته استفاده کردند، از استقرار رایزن سلامت در سایر کشورها خبر داد و گفت: اولین رایزن سلامت برای عراق قرار است انتخاب شود و این کار باعث می شود که بیمار مسیر خود را مشخص کند و اطلاعات بیمارستانهای ایران را کسب کند تا در اینجا گمراه نشود.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به بحث تجویز و مصرف منطقی دارو، گفت: سال گذشته بیش از ۶۹ همت برای یارانه دارویی پرداخت شد، در ایران نسبت به سایر کشورها تعرفه داروها پایین است و باید درست مصرف شوند زیرا دسترسی زیاد به دارو باعث تجویز و مصرف بی رویه آن می شود.

فرشیدی ادامه داد: همچنین مشاهده می شود که در خارج از داروخانه ها با عناوین طب سنتی تحت عنوان گیاهان دارویی و غیره دارو در بازار عرضه می شود که خطرناک بوده و باید اطلاع رسانی بیشتری در این زمینه شود.

عرضه نان کامل در ۱۸۰۰ نانوایی
وی افزود: عرضه نان کامل که در ۱۸۰۰ نانوایی کشور با ارائه نان سبوس دار آغاز شده در کنترل پرفشاری خون و دیابت افراد موثر است. امسال برای کنترل بهتر بیماری های غیرواگیر و در پی تجربه موفق اجرای «پویش ملی سلامت» در سال ۱۴۰۲، پویش ملی سلامت ۲ راه اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به اعلام موفقیت دستاوردهای حوزه سلامت ایران توسط دکتر حنان بلخی، مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی در سفر به ایران، گفت: برنامه سلامت خانواده از جمله این دستاوردهاست که از اردیبهشت ۱۴۰۲ در کشور آغاز شده و اجرای همه جانبه آن در توسعه عدالت در سلامت، کاهش پرداختی از جیب مردم، دسترسی افراد به خدمات سلامت و خدمات استاندارد تاثیر بسزایی خواهد داشت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اعلام این که وزرای بهداشت و آموزش و پرورش زنگ سلامت را در آغاز هففه سلامت در مدارس کشور خواهند نواخت، گفت: شعار امسال هفته سلامت با عنوان «سلامت خانواده، مردمی سازی سلامت» بر مبنای شعار سال کشور که توسط مقام معظم رهبری «جهش تولید با مشارکت مردمی» اعلام شد، انتخاب شده است.

فرشیدی با اشاره به وجود ۱۶ میلیون دانش آموز در کشور گفت: دانش آموزان در ارتقای مفاهیم سلامت در خانواده ها نقش اساسی دارند. حداقل ۳ میلیون سفیر سلامت دانش آموزی نیز داریم که در پویش ملی سلامت به وزارت بهداشت برای فراخوان مردم جهت شرکت در این پویش کمک شایانی کردند.

وی با بیان این که مطابق تفاهمنامه ها با وزارت آموزش و پرورش، برنامه های متعددی در این حوزه با کمک گرفتن از سامانه هایی نظیر سامانه شاد برای اجرا در نظر داریم، خاطرنشان کرد: امسال شاهد ارتقای همکاری ها بین این دو دستگاه بر اساس تفاهم نامه ها در جهت رشد سلامت جامعه و دانش آموزان خواهیم بود.

رایگان بودن خدمات ناباروری
صابر جباری رییس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت نیز در این نشست گفت: موالید ما در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ روند کاهشی بوده، خطر سالمندی کشور را تهدید می کند و باید موضوع را جدی بگیریم.

وی با بیان اینکه خدمات درمان ناباروری رایگان است، افزود: حدود ۸۰ مرکز درمان ناباروری سطح ۲ در کشور وجود دارد بحث خدمات ناباروری با پوشش ۹۰ درصدی به زوجین ارایه می شود.

کوروش اعتماد مدیر کل بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت نیز در توضیح بیشتر درباره غربالگری بیماری اس ام ای ،گفت: کار مطالعاتی در راستای غربالگری بیماری اس ام ای در کشور انجام شده و این غربالگری شامل جمعیت عمومی کشور، افرادی که ازدواج فامیلی و افرادی که دارای فرزند مبتلا به این بیماری دارند، انجام می گیرد.

وی تصریح کرد: شیوه‌نامه غربالگری بیماری اس ام ای در حال تدوین است و این برنامه در سال جاری عملیاتی می‌شود.

علی وطن‌خواه رییس آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت نیز در این راستا گفت: در زمینه آزمایشگاهی و تشخیص آزمایشگاهی اس ام ای نیز اقدام خوبی صورت گرفته است و یکی از کیت‌های تولید داخل در کارگروه مربوطه مصوب شده و به اداره کل تجهیزات سازمان غذا و دارو اعلام شده، بنابراین تشخیص این بیماری با کیت تولید داخل انجام خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر