۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۷۳۸۶
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی:
فلاحتیان متولی امور سرمایه‌گذاری برق کشور را سازمان توسعه برق ایران دانست و افزود: در حال حاضر به‌سبب وابستگی 95 درصدی نیروگاه‌های کشور به سوخت فسیلی با مسائل زیست‌محیطی روبه‌رو بوده‌ و در بحث پدافند غیرعامل و ریسک‌های متصور نیز در عرصه دفاعی کشور، در معرض تهدید جدی قرار داریم.
هوشنگ فلاحتیان ظهر امروز در همایش بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت برق کرمان در محل اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به توسعه نیروگاه‌های زغال‌سنگی در کشور، اظهار کرد: در استان‌هایی مانند کرمان و یزد که ذخایر زغال‌سنگ وجود دارد، توسعه نیروگاه‌های زغال‌سنگی در این استان‌ها امکان‌پذیر است.

**رشد مصرف برق کرمان از متوسط کشور بالاتر است

وی با بیان اینکه 30 میلیون مشترک برق در کشور وجود دارد، گفت: سالانه 1.5 میلیون مشترک جدید به ناوگان برق افزوده می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته رشد مصرف برق در کشور هفت درصد بوده است، تصریح کرد: اما استان کرمان رشد مصرف 10درصدی را که از متوسط کشور بالاتر بوده تجربه کرده است.

وی با بیان اینکه در آینده کرمان در عرصه صنایع سنگین کارهای زیادی دارد، گفت: نیاز به 3هزار مگاوات برق برای این صنایع استان کرمان پیش‌بینی می‌شود.

**برنامه‌ریزی تولید نیروگاهی کرمان باید 7هزار مگاوات باشد

فلاحتیان خاطرنشان‌کرد: ساخت و سازهای جدید، برقی کردن چاه‌های کشاورزی و صنایع کوچک نشان دهنده این است که نیاز به برق استان بیش از این میزان بوده وحداقل باید روی 6 تا 7هزار مگاوات برق برنامه‌ریزی کرد.

وی با بیان اینکه در سند چشم‌انداز افق 1400 باید نیاز امروز کشور از 70هزارمگاوات فراتر رود، گفت: چاره این امر نیز حمایت بخش خصوصی در ایجاد نیروگاه‌های برق و تولید برق مورد نیاز مردم کشور است.

**خرید برق تضمینی برای 5 سال

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه بخش خصوصی می‌تواند در بخش‌های تولید و توزیع برق حضور فعال داشته باشد، گفت: ساز و کارهای قانونی لازم برای حضور بیشتر بخش خصوصی در حد امکان، برنامه‌ریزی و به تصویب مجلس رسیده و کسانی که بخواهند در حوزه نیروگاهی کشور سرمایه‌گذاری کنند برق تولیدی آنان را برای 5 سال به‌شکل تضمینی خریداری می‌کنیم.

وی با تأکید بر تأمین 50 درصد برق کشور توسط بخش خصوصی، گفت: هرساله حضور بخش خصوصی در این عرصه بیشتر می‌شود و ساخت نیروگاه‌های دولتی به حداقل ممکن رسیده است.

**95 درصد نیروگاه‌های کشور به سوخت فسیلی وابسته‌اند

فلاحتیان  متولی امور سرمایه‌گذاری برق کشور را سازمان توسعه برق ایران دانست و افزود: در حال حاضر به‌سبب وابستگی 95 درصدی نیروگاه‌های کشور به سوخت فسیلی با مسائل زیست‌محیطی روبه‌رو بوده‌ و در بحث پدافند غیرعامل و ریسک‌های متصور نیز در عرصه دفاعی کشور، در معرض تهدید جدی قرار داریم.

وی با اشاره به اینکه استراتژی کشور مبتنی بر گرایش ایجاد نیروگاه‌های بادی و خورشیدی است، اظهار کرد: استان کرمان از مزیت‌های نسبی قابل توجه برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی برخوردار است و وزارت نیرو در ماه‌های اخیر نرخ خرید از نیروگاه تجدیدپذیر را  از 130 به 430 افزایش داده است.

**12هزار میلیارد تومان ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در برق

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از وجود 12 هزار میلیارد تومان ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت برق خبر داد و افزود: از ابتدای سال 92 با کمک اعضای کمیسیون انرژی مجلس 10 هزار میلیارد تومان با بخش خصوصی قرارداد بسته شده است.

فلاحتیان خواستار ارتقای راندمان نیروگاهی کشور از 37 درصد به 45 درصد شد و گفت: از دیگر برنامه‌های وزارت نیرو در تولید برق نیروگاه‌های گازی هستند که بدون سوخت می‌توانند راندمان تولید را از 31 درصد فعلی به 48 درصد برسانند.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در برق کشور در این نیروگاه‌ها ظرف دو سال در بازه‌های زمانی شش‌ماهه توسط وزارت نیرو بازگشت داده می‎شود، بیان کرد: نیروگاه‌های گازی موجود می‌تواند کل سرمایه‌ای را که در مرز 400 میلیارد تومان یا بیشتر محاسبه شده به‌شکل سوخت از ما بگیرد.

**سرمایه نیروگاه بادی وخورشیدی به سرمایه‌گذار برمی‌گردد

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح‌کرد: در سرمایه‌گذاری در نیروگاه خورشیدی و بادی نیز کل سرمایه بعد از دو سال به صاحب سرمایه برگشت داده می‌شود و سرمایه‌گذار کنار سودی که به دست آورده صاحب نیروگاه نیز می‌شود.

فلاحتیان با اشاره به هزینه 30ریال‌هایی که به‌ازای هر کیلووات از مشتری دریافت می‌شود، افزود: این هزینه در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک است که وزارت نیرو آمادگی تأمین تجهیزات این نوع نیروگاه‌ها را نیز دارد.

وی با انتقاد از نحوه مصرف عمومی برق، گفت: برای اینکه برق کشور را تأمین کنیم امسال باید 70میلیارد لیتر سوخت مصرف کنیم.

**بار مصرف تابستانه کشور 10هزار مگا‌وات

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی  بار مصرف کشور در تابستان برای تأمین وسایل خنک کننده را 10 هزار مگاوات عنوان کرد و افزود: با وجود این مصرف 20 هزار میلیارد تومان از سرمایه‌گذاری کشور کاسته می‌شود، در حالی که تنها با 10 درصد کاهش مصرف بسیاری از مشکلات عمرانی وزارت نیرو حل می‌شود.

وی با تأکید بر نگاه تجارتی به برق، خاطرنشان کرد: در انتظار تصویب رأی مجلس برای توسعه نیروگاه‌های زغال‌سنگی هستیم، این امر می‌توانند کمک‌کننده تأمین برق استان‌هایی نظیر کرمان و یزد باشد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر