۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۴۶۴۶۳
در بیانیه روز ملی ذخایر ژنتیکی اعلام شد
رئیس انجمن ژنتیک ایران در بیانیه‌ای به مناسبت روز ملی ذخایر ژنتیکی (15 فروردین) پیشنهادی را خطاب به شورایعالی انقلاب فرهنگی بیان کرد.
به گزارش پایداری ملی، محمود تولایی رئیس انجمن ژنتیک ایران در بیانیه‌ای به مناسبت روز ملی ذخایر ژنتیکی (15 فروردین) اعلام کرد: سپاس بیکران مختص ذات اقدس الهی است که عظمت و بزرگی او را در آفرینش جهان هستی شاهد هستیم، خلقت عظیمی که میلیاردها موجود مختلف اعم از جانوران، گیاهان و میکروارگانیسمها را آفریده و هرکدام شاهکاری از خلقتند. بشر با تمامی پیشرفت‌هایی که در طی قرنها داشته اما هنوز بطور کامل به تمامی رازهای خلقت حتی در یک موجود، دست نیافته است.

در ادامه این بیانیه آمده است: تمامی این منابع ژنتیکی برای عالم هستی ذخایر ارزشمند ژنتیکی محسوب شده و فقدان هر یک میتواند آثار سوئی بر طبیعت داشته باشد. این ذخایر، مهمترین ارکان برای تامین غذا، سلامت و انرژی هستند و بدون آنها ادامه حیات هرگز میسر نیست.کشور ما بدلیل بهره مندی از انواع اقلیم‌های متعدد، از تنوع زیستی بالایی برخوردار است و از لحاظ تنوع زیستی جزو ۱۰ کشور اول دنیاست. این سرمایه گرانبها را که خداوند نصیب ملت ما گردانیده، امانتی است برای استفاده نسل حاضر و حفظ و تحویل آن به نسلهای بعدی است.

رئیس انجمن ژنتیک ایران اعلام کرد: بشر در فرایند های زندگی شهری و صنعتی خود، همواره فرایندهای طبیعت را دستخوش تغییرات خواسته یا ناخواسته می کند که هرکدام بنوعی موجب از بین رفتن و یا انقراض بخشی از این ذخایر ارزشمند زیستی می گردند. رصد کردن این عوارض بر منابع زیستی و کوشش در راستای حفظ و تکثیر آنها، از مهمترین اقداماتی هستند که بر عهده هر انسان فهیم، در پاسداشت این نعمات الهی است.

در این بیانیه آمده است: انجمن ژنتیک ایران با بیش از نیم قرن فعالیت در حوزه های ژنتیک انسانی، گیاهی، ریزسازواره ها، جانوری، دام و آبزیان، سعی کرده است که با همت دانش پژوهان و اعضای خود، گامهای موثری را برای ذخایر زیستی کشور بردارد که از جمله، با تاسیس شاخه ذخایر ژنتیکی، درصدد فرهنگ سازی و تقویت انگیزه برای حفظ ذخایر زیستی در تمامی آحاد مردم ایران است. این رسالت، تنها با همیاری تک تک مردم بخصوص جامعه دانشگاهی و متخصص قابل پیشبرد است.

رئیس انجمن ژنتیک ایران اعلام کرد: نامگذاری روز 15 فروردین در تقویم ملی ایران از جمله اقدامات ارزشمند شورای انقلاب فرهنگی در سال 1394 است که هرساله همزمان با رویش طبیعت، همگان را به این امر مهم یادآور می شود تا با حرکتی مردم نهاد، به عنوان یک وظیفه ملی پاس داشته شود. به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد می‌شود تا نام این روز در 15 فروردین ماه، از ضمیمه تقویم به اصل تقویم مبدل شود.

تولایی در این بیانیه بیان کرد: امید است تا آبادانی و سرافرازی این مرز و بوم را در عمل سرلوحه کار خود قرار داده تا وظیفه انسانی خود را نسبت به نسل حاضر و آینده ادا کرده باشیم. در آستانه روز طبیعت، ضمن یادآوری این روز مهم به مردم شریف کشورمان برای مراقبت از این منابع خداداد، باطلاع میرساند که بدلیل تقارن این روز با ایام تعطیلات رسمی کشور، نشست تخصصی روز ملی ذخایر ژنتیکی در روز پنج شنبه 22 فروردین ماه در محل باغ گیاه شناسی ایران برگزار می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر