۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۳۷۶۸۸
قرارگاه پدافند شیمیایی استان آذربایجان شرقی با حضور مسئولین استانی و مسئولان قرارگاه پدافند شیمیایی سازمان پدافند غیرعامل کشور راه اندازی شد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، قرارگاه پدافند شیمیایی استان آذربایجان شرقی با حضور مسئولین استانی و مسئولان قرارگاه پدافند شیمیایی سازمان پدافند غیرعامل کشور راه اندازی شد.

مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری استان آذربایجان شرقی در جلسه راه اندازی قرارگاه پدافند شیمیایی استان گفت: با توجه به پیشرفتهای علمی جهانی در حوزه های مختلف شیمیایی، بیولوژیکی، هسته ای، شیمیایی، زیستی و ... ناگزیر به همگامی با پیشرفت های جهانی هستیم و غفلت از این حوزه های می تواند سلامت جان و مال مردم را به خطر بیاندازد.

علیرضا کریمی گفت: آذربایجان شرقی ، یک استان صنعتی است و تعداد قابل توجهی از واحدهای صنعتی شیمیایی در این استان مستقر هستند و از طرفی این استان آذربایجان شرقی در چهار راه مواصلاتی ریلی و جاده‌ای و شمال جغرافیایی کشور قرار دارد و هر روز شاهد تردد بالایی از محموله‌های شیمیایی و سوختی پُرخطر در جاده‌ها و خطوط ریلی هستیم، بنابراین رعایت اصول و مبانی پدافند غیرعامل در حوزة شیمیایی یک امر مهم و حساس در این استان به شمار می آید که امیدواریم با راه اندازی قرارگاه پدافند شیمیایی شاهد این امر مهم باشیم.


مدیرکل پدافند غیرعامل استان آذربایجان شرقی با اشاره بر لزوم تأسیس اورژانس شیمیایی در استان گفت: برخی عوامل از جمله استفاده از سلاح‌های شیمیایی به صورت مکرر توسط داعش در خارج از کشور ، نشت صنعتی در زیرساخت‌های شیمیایی و پتروشیمی صنعت استان و استفاده تروریستی از سلاح‌های شیمیایی موجب شده تا به فکر تأسیس اورژانس شیمیایی استان در کنار قرارگاه پدافند شیمیایی باشیم. کریمی خواستار مساعدت مالی سازمان پدافند غیرعامل کشور برای سازماندهی چهار حوزه تهدیدات شیمیایی، هسته ای، سایبری ،زیستی و پدافند شیمیایی در استان شد.

کریمی گفت: قرارگاه پدافند شیمیایی در جهت ساماندهی سیستم دفاعی منطقه با رویکرد مهندسی کاهش خطر و مصون‌سازی زیرساخت‌های شیمیایی و پتروشیمی استان ، راه‌اندازی می شود و در اولین اقدام با نخبگان این عرصه جلسات متعددی خواهیم داشت تادر خصوص سیاست‌های بلند مدت و راهبردی مقابله با حوادث شیمیایی تصمیم گیری کنیم.

ایشان افزودند: متأسفانه حوادث شیمیایی منطقه در صنایع وابسته افزایش یافته است و در سالهای گذشته شاهد افزایش حوادث شیمیایی و عدم توانایی سیستم بهداشت و درمان در مدیریت این موضوع بودیم به همین منظور باید با دانشگاه علوم پژشکی ،در کارهای تحقیقی و پژوهشی، درمان و آموزش مقابله با حوادث شیمیایی همکاری داشته باشیم .

قرارگاه پدافند شیمیایی استان آذربایجان راه اندازی شد.


وی ادامه داد: در انتقال زیرساخت‌های شیمیایی از داخل شهرها به خارج از مناطق مسکونی باید برنامه ریزی کنیم و این برنامه انتقال هم برای زیرساخت‌های دفاعی خوب است و هم برای زیرساخت‌های صنعتی. اگر زیرساخت‌هایی قابل جابجایی باشد حتماً به خارج شهر منتقل خواهد شد به خاطر حفاظت از زیرساخت های کشور و مصون سازی مردم از هر گونه حوادث احتمالی فرقی نمی کند که زیرساخت متعلق به کدام نهاد یا سازمان است البته اگر زیرساختی نیز قابلیت انتقال نداشته باشد برای آن حریم ایمنی در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر ایجاد حریم امن از طریق دستگاههای ذیربط ، آموزش‌هایی به شهروندانی که در نزدیکی این زیرساخت‌ها سکنی دارند داده می شود.

قرارگاه پدافند شیمیایی استان آذربایجان راه اندازی شد.

لذا آموزش، فرهنگ‌سازی و ارتقای مصونیت از اولویت‌های حوزه پدافند شیمیایی استان خواهد بود.

در ادامه جلسه دکتر اکرمی معاون آموزش و پژوهش قرارگاه پدافند شیمیایی سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار داشت: ما هرچقدر مصون سازی کنیم احتمال حادثه هست باید برنامه مقابله داشته باشیم و امروز اگر در مدیریت حادثه شهرها برنامه ریزی نداشته باشیم آسیب پذیری بالایی خواهیم داشت.

دکتر اکرمی افزود: مواد خطرناک در سه حوزه از جمله حوزه مواد شیمیایی ، مواد بیولوژیکی و مواد رادیو اکتیو باید بصورت مستمر تهدید شناسی و آسیب شناسی شود و با آموزشهای لازم به جامعه هدف ، از خطرات و مضرات این مواد آگاهی های لازم داده شود.

در خاتمه از کارخانجات کبریت سازی ممتاز و تولید مواد شیمیایی دارویی بازدید به عمل آمد و به مدیران و عوامل اجرایی مجموعه ها ، تذکرات و هشدارهای لازم از خطرات مواد شیمیایی داده شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر