۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۷۲۵۹۷
وزیر کشور:
وزیر کشور گفت: اغراق نیست اگر بگوییم مسأله کاهش نرخ باروری و پیری جمعیت بسیار نگران‌کننده است، به همین منظور باید در این رابطه چاره‌اندیشی شود.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، احمد وحیدی وزیر کشور در اجلاس سراسری ستاد و ثبت که درباره حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در وزارت کشور برگزار شد، با مهم خواندن مسأله جمعیت اظهار کرد: اغراق نیست اگر بگوییم مسأله کاهش نرخ باروری و پیری جمعیت بسیار نگران‌کننده است که باید در این رابطه چاره‌اندیشی شود.

وی ادامه داد: ضرورت دارد که توجه ما دائما و به طور قطعی به این مسأله مهم معطوف شود. امروز ما در معرض اجرای سیاست‌های جوانی جمعیت در کشور هستیم و دستگاه‌ها وظایف خود را انجام داده‌اند، اما به صرف قانون مسأله جمعیت حل نمی‌شود.

وزیر کشور ادامه داد:موتور محرکه به حرکت درآمدن قانون بسیار اهمیت دارد و باید با یک حرکت جهادی همه‌جانبه برای تحقق کاهش نرخ باروری حرکت کنیم.

وحیدی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره خطر کاهش جمعیت در کشور ابراز کرد: ایشان از واژه‌ها‌یی مانند خطر هولناک پیری جمعیت در بسیاری از سخنان خود به این مسأله مهم اشاره کرده اند که این بیانگر اهمیت بسیار بالای افزایش نرخ جمعیت در کشور دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: هیچ مسأله‌ای مهمتر از جمعیت برای آینده کشور نیست و باید پیرو این مسأله حرکت کرد. نرخ تولد و بارداری در کشور آنقدر پایین است که حتی نمی‌توان آن را با کشور‌های مسلمان دیگر مقایسه کرد.

وزیر کشور اشاره کرد: حتی نرخ جانشینی جمعیت در کشور‌های غربی ۲.۱ است. این در حالی است که همین نرخ در ایران کمتر از این میزان است و باید با یک تلاش و همت جدی برای مقابله با کاهش نرخ باروری تلاش کرد.

وحیدی یادآور شد: استانداران هر استان باید برنامه‌ای برای افزایش نرخ جمعیت در شهر‌ها و روستا‌ها داشته باشند تا ما شاهد افزایش نرخ جانشینی جمعیت باشیم.

وی در ادامه به تسهیلات بانکی برای ازدواج جوانان اشاره کرد و گفت: هم اکنون این موضوع در دستور کار بانک‌ها قرار دارد، اما قرار است ابلاغ‌هایی در این‌باره صورت بگیرد.

وحیدی یکی دیگر از مسائل پیش‌روی کشور را سقط جنین عنوان کرد و گفت: این مسأله نیز بسیار نگران‌کننده است و از نظر دینی و عقایدی بسیار مضموم است. آمار‌هایی در این باره وجود دارد، اما باید همت‌ها برای جلوگیری از سقط جنین معطوف شود.

وحیدی همچنین به مسأله ناباروری و زوجین نابارور اشاره کرد و گفت: این مشکل نیز علاوه بر چالش‌هایی که برای خانواده‌ها به وجود می‌آورد می‌تواند یأس و ناامیدی و کاهش جمعیت در کشور را نیز به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به مشوق‌های افزایش جمعیت و باروری گفت:‌در حال حاضر مشوق‌هایی برای افزایش جمعیت در کشور وجود دارد که این‌ها مادی هستند، اما این مشوق‌ها باید به صورت فرهنگی نیز در دستور کار قرار گیرند چرا که جمعیت مسأله‌ای مربوط به آینده کشور است.

وزیر کشور در ادامه بر مسأله ناباروری در سنین خاص تأکید کرد و گفت: برخی از زنان هستند که در آستانه سنینی قرار دارند که دیگر نمی‌توانند بارور شوند برای این مسأله نیز باید چاره‌اندیشی شود.

کمترین نرخ تولد‌ها در ۳ استان

وحیدی در این جلسه ازدواج و فرزندآوری را دو شاخص مهم جمعیت عنوان کرد و گفت:‌استان‌ها و استانداران برای ازدواج و فرزندآوری باید برنامه‌ریزی کنند به ویژه در سه استان ایلام، البرز و مازندران که کمترین نرخ‌های تولد و جمعیت را به خود اختصاص داده‌اند.

در ادامه کاظم فروتن دبیر ستاد ملی جمعیت نیز مسأله جمعیت و جوانی جمعیت را مهم خواند و گفت: اقدامات خوبی به وسیله دستگاه‌ها اجرا شده است، اما وقتی آمار‌ها را نگاه می‌کنیم می‌بینیم که بسیار خوشایند نیستند.

وی در ادامه عنوان کرد: امروز آمار ثبت‌احوال اضافه می‌کند که در سال ۱۴۰۱ نرخ بارداری ۱.۵۴ درصد بوده که تقریباً بیانگر آن است که کشور در آستانه ورود به سیاه‌چاله جمعیتی است.

وی یادآور شد: جز استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان‌جنوبی تمام استان‌های کشور نرخ باروری زیر حد جانشینی را به خود اختصاص داده‌اند که این همان زنگ خطر کاهش جمعیت را می‌رساند.

دبیر ستاد ملی جمعیت ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ در تمام استان‌ها به جز سیستان و بلوچستان میزان ولادت‌ها کاهش پیدا کرده است.

فروتن تأکید کرد: در شهر تهران اصلا ما شاهد هیجان تبلیغات جمعیتی نیستیم و باید گفت که این برنامه‌ها کافی نیستند و تا زمانی که در کشور هیجان جمعیتی ایجاد نشود نمی‌توانیم فرهنگ افزایش و هیجان جمعیت‌آوری را شاهد باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر