۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۷۲۵۸۷
بایدن مدعی شد:
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اظهار کرد واشنگتن آماده نابود کردن ذخایر تسلیحات شیمیایی خود تا پاییز سال جاری است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری تسنیم، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای اظهار کرد واشنگتن آماده است تا فرآیند نابودکردن تسلیحات شیمیایی خود را تا پاییز سال جاری کامل کند.

وی این بیانیه را در آستانه پنجمین کنفرانس بازنگری در کنوانسیون تسلیحات شیمیایی که قرار است ۱۵ تا ۱۹ ماه جاری در شهر لاهه برگزار شود، صادر کرد.

بایدن تصریح کرد در حالی که ما با همکاری یکدیگر به سمت اهداف مشترکمان حرکت می‌کنیم، آمریکا در این زمینه پیشتاز است. ما در مسیر نابود کردن ذخایر تسلیحات شیمیایی خود تا پاییز سال جاری هستیم، رویداد مهم خلع سلاح که بالاترین استاندارد‌های شفافیت و امنیت عمومی را تقویت و تایید می‌کند.

رئیس جمهور آمریکا افزود: ما آمریکا همچنان در کنار سازمان منع سلاح‌های شیمیایی برای جلوگیری از انباشت، تولید و استفاده از تسلیحات شیمیایی در دنیا می‌ایستد اقدامی که به این سازمان در تایید نظارت و مسئولیت‌های مربوط به آن کمک شایانی می‌کند، ثابت قدم هستیمو ظرفیت‌های دیگران برای مقابله با تسلیحات شیمیایی را ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد ما با همکاری دوستان خود به تقویت توانایی‌های سازمان برای پرداختن به تهدیدات شیمیایی غیرمرسوم که در دهه‌های اخیر ظهور کرده، ادامه خواهیم داد تا مطمئن شویم می‌توانیم با چالش‌های امروزی برخورد کنیم.

بایدن عنوان کرد من از همه کشور‌ها می‌خواهم تا برای حقیقت بایستند و در افزایش مسئولیت پذیری در موارد نقض این معاهده از جمله کشور سوریه در استفاده از گاز ساردین و کلوراین و روسیه در استفاده از گاز اعصاب نوویچوک، به ما ملحق شوند. استفاده از تسلیحات شیمیایی به هیچ عنوان قابل قبول نیست و جهان می‌تواند مطمئن باشد که آمریکا در نبرد علیه مصونیت آرام نخواهد نشست.

این اظهارات بایدن در حالی است که طرف روسی همواره اتهام استفاده از گاز اعصاب نوویچوک را رد کرده و بار‌ها تاکید کرده که نتایج درباره اتهام استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط دمشق بر پایه تحقیقات دقیق نیست.

بانی جنکینز معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین‌المللی در ماه فوریه گفت که ایالات متحده تا بهار نابودی همه تسلیحات شیمیایی خود را تکمیل خواهد کرد.

ادعای آمریکا مبنی بر نابودی تسلیحات شیمیایی و ایستادن در کنار سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در حالی است که دیمیتری پولیانسکی معاون اول نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل، «سازمان منع سلاح‌های شیمیایی» را به تحریف تحقیقات برای مقصر دانستن سوریه متهم کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر