۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۷۲۵۵۰
آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارش خود هشدار داد که با توجه به عدم قطعیت بازارها، عرضه جهانی گاز طبیعی در سال جاری میلادی دچار محدودیت خواهد شد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری تسنیم، راشاتودی نوشت؛ آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارش خود که روز پنجشنبه منتشر شد، هشدار داد که با توجه به عدم قطعیت بازارها، عرضه جهانی گاز طبیعی در سال جاری میلادی دچار محدودیت خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش بازار گاز خود نوشت: در حال حاضر، فشار بر بازار‌های جهانی گاز کاهش یافته است چرا که به دلیل زمستان معتدل، نیاز به برداشت از مخازن ذخیره‌سازی در اروپا و ایالات متحده کاهش یافته است.

در سه ماهه اول سال جاری میلادی، قیمت لحظه‌ای گاز طبیعی مایع (LNG) که به عنوان جایگزینی برای گاز خط لوله روسیه در نظر گرفته می‌شود، به پایین‌تر از سطح مشاهده شده در تابستان ۲۰۲۱ سقوط کرد، اگرچه هنوز بسیار بالاتر از میانگین تاریخی خود باقی مانده است.

آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد که با این حال، وضعیت کنونی "هیچ تضمینی در برابر نوسانات آینده" نمی‌دهد و هنوز باید اقداماتی صورت گیرد تا تأثیر خطراتی مانند عوامل جوی نامطلوب، کمبود گاز طبیعی مایع و ادامه کاهش صادرات گاز خط لوله روسیه به اتحادیه اروپا کاهش یابد.

در سال گذشته میلادی، تحریم‌های غرب علیه مسکو منجر به شوک بزرگ عرضه گاز در بازار‌های گاز اروپا و جهان شد که این امر نیز باعث شد تحویل گاز خط لوله روسیه به اتحادیه اروپا در طول سال ۸۰ درصد کاهش یابد.

از آن زمان بلوک اتحادیه اروپا خرید ال‌ان‌جی از ایالات متحده را که پیش بینی می‌شود امسال به صادرکننده اول در جهان تبدیل شود، افزایش داده است.

بر اساس این گزارش، روسیه همچنان گاز طبیعی اتحادیه اروپا را از طریق شبکه ترانزیت گاز اوکراین و از طریق خط لوله ترک استریم که اوکراین را دور می‌زند و گاز روسیه را به جنوب اروپا می‌رساند، تامین می‌کند.

مجارستان، واردکننده اصلی گاز روسیه در اتحادیه اروپا، ماه گذشته میلادی اعلام کرد که از مسکو اطمینان کسب کرده است که ارسال گاز از طریق خط لوله ترک استریم بدون اختلال ادامه خواهد یافت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر