۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵
کد خبر: ۷۲۵۳۹
چین ایمنی سویای اصلاح شده ژنتیکی را تایید کرده است. این نخستین تایید فناوری مذکور در یک محصول است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، اینترستینگ انجینرینگ نوشت؛ شرکت «شاندونگ شانفنگ بیوتکنولوژی» این دانه سویای ویرایش ژنتیکی شده را تولید کرده است. شرکت مذکور دو ژن در دانه را دستکاری کرده تا سطح اسید اولئیک چرب سالم آن را افزایش دهد. این گواهینامه ایمنی برای ۵ سال تایید شده و زمان آغاز آن ۲۱ آوریل ۲۰۲۳ میلادی است.

این نخستین گام چین در زمینه استفاده از محصولات مهندسی ژنتیکی است. کشور مذکور بی وقفه در تلاش است تا با استفاده از این فناوری تولید محصولات غذایی را افزایش دهد.

با کمک این تکنیک، ژن‌های محصول طوری دستکاری شده اند تا سالم‌تر یا نسبت به شرایط محیطی مقام‌تر باشد. در این میان اصلاح ژنتیکی شامل افزودن ژن‌های خارجی از یک گیاه دیگر است تا میزان بهره وری گیاه ارتقا یابد. در مقایسه با اصلاح ژنتیکی، روش ویرایش ژن ریسک کمتری برای ارتقای محصول دارد.

طبق گزارش‌ها چین سال گذشته قوانین آزمایشی ویرایش ژنتیک را ایجاد کرد تا امنیت غذایی را ارتقا دهد و بتواند نیاز‌های غذایی جمعیت در حال افزایش جهان را پاسخگو باشد.

هرچند هنوز مدت زیادی مانده تا کشاورزان چینی بتوانند دانه سویای ویرایش ژنتیکی شده را کشت کنند، اما مهمترین گام در فرایند قانونی تایید انواع مختلف دانه‌های ژنتیک مورد استفاده است.

شانفنگ ادعا می‌کند نخستین شرکت چینی است که روی تجاری سازی محصولات مهندسی ژنتیک شده کار می‌کند. این شرکت خصوصی ۲۰ محصول ویرایش ژنتیک شده دیگر از جمله برنج، گندم، ذرت، کاهو با ویتامین سی بالا را بررسی کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر