۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۷۲۱۶۷
در کنار احتمال مسمومیت دانش‌آموزان به واسطه یک عامل بیرونی، این احتمال هم مطرح است که خود "اضطراب" ناشی از انتشار گسترده اخبار مربوط به مسمومیت‌ها و دامن زدن شدید به این مسئله از سوی رسانه‌های معاند باعث ایجاد نوعی "هستریک عمومی" شود.

به گزارش پایداری ملی به نقل از تسنیم، ماجرای اعلام برخی اخبار مبنی بر مسمومیت دانش‌آموزان از نخستین هفته‌های آذر از شهر قم آغاز و پس از آن به بروجرد و اکنون به برخی دیگر از نقاط کشور رسیده است.

اگر چه هنوز عامل اصلی مسمومیت‌ها مشخص نیست اما در بیانیه اخیر وزارت کشور تأکید شد که "از همان لحظات نخست، دستگا‌ه‌های اطلاعاتی و امنیتی، نهایت تلاش خود را برای کشف ابعاد این ماجرا و شناسایی عوامل مؤثر در این حوادث به‌کار گرفته‌اند که به‌محض نتایج قطعی، مراتب در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت."

اما در کنار احتمال مسمومیت دانش‌آموزان به واسطه یک عامل بیرونی، این احتمال هم مطرح است که خود اضطراب ناشی از انتشار گسترده اخبار مربوط به مسمومیت‌ها و دامن زدن شدید به این مسئله از سوی رسانه‌های معاند و برخی شبکه‌های اجتماعی باعث ایجاد نوعی "هستریک عمومی" شده باشد و برخی از دانش‌آموزان به واسطه بار شدید روحی و روانی ناشی از این فضای مسموم تبلیغاتی، دچار بروز برخی علائم شده باشند یا با کوچکترین بهانه طبیعی و روزمره نیز احساس برخی علائم مسمومیت در آنها بروز کند.

در همین ارتباط، مهدی حکم‌آبادی؛ روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره اضطراب ناشی از یک تصور و باور غلط و ارتباط آن با بروز برخی علائم مسمومیت در دانش‌آموزان گفت: مسمومیت دانش‌آموزان را می‌توان از چند جهت بررسی کرد که یک بخش آن بررسی موضوع و اعلام نتایج توسط نهادهای مسئول است.

وی یکی از دلایلی که باعث افزایش استرس دانش‌آموزان می‌شود را اخبار رسانه‌ها دانست و تصریح کرد: جنبه دیگر در کنترل استرس دانش‌آموزان نقش مدرسه است؛ دست‌اندرکاران هر مدرسه می‌توانند در آرامش دانش‌آموزان نقش مهمی را ایفا کنند و به این موضوع توجه داشته باشند که استرس می‌تواند در تشدید علائم و بدتر شدن حال دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد بنابراین حتی اگر حادثه‌ای هم رخ داد باید با والدین همراهی داشته باشند و در حفظ آرامش آنها تلاش کنند همچنین حفظ ایمنی محیط مدرسه به خصوص از لحاظ بررسی سیستم گرمایشی بسیار مهم است.

حکم آبادی متذکر شد: معلمان هم می‌توانند در کلاس درس با صحبت‌ها و عملکرد خود به کنترل استرس و احساس ترس دانش‌آموزان کمک کنند و از بیان نکاتی که باعث افزایش استرس می‌شود، پرهیز داشته باشند بنابراین آگاه‌سازی مدیران و معلمان مدارس می‌تواند در کاهش فضای اضطراب مدرسه تأثیر داشته باشد و این وظیفه آگاه‌سازی بر عهده وزارت آموزش و پرورش است.

وی درباره وظایف و نقش خانواده‌ها در کنترل استرس دانش‌آموزان یادآور شد: مادری که استرس دارد و با هر اتفاقی نگران می‌شود، این استرس را به فرزند خود منتقل خواهد کرد یا اینکه به دلیل نگرانی، فرزند خود را به مدرسه نفرستند یا حتی برخی والدین دائم از فرزند خود می‌پرسند که آیا علائم و عوارضی دارد یا خیر؟! تکرار این مسائل می‌تواند منجر به افزایش استرس دانش‌آموزان شود و اگر دانش‌آموز به هر دلیلی دچار سرگیجه یا حالت تهوع شود، احساس  مسمومیت می‌کند و حتی ممکن است استرس علائم او را تشدید کند.

این روانشناس در خاتمه تصریح کرد: نباید این ذهنیت را در دانش‌آموزان ایجاد کرد که حضور او در محیط آموزشی می‌تواند ریسک مسمومیت به همراه داشته باشد یا با برخی رفتارهای نادرست منجر به شکل‌گیری وسواس فکری  در دانش‌آموزان شویم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر