۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۷۲۱۳۴
با حضور مدیر کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نشست امنیت سایبری ویژه مدیران ارشد دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برگزار شد.

به گزارش پایداری ملی به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمد هادی زاهدی در این نشست که امروز (سه‌شنبه) در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، اظهار داشت: در ۹ ماه گذشته چندین کارگاه آموزشی امنیت سایبری در سطوح مختلف و به منظور توانمندسازی مدیران و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات ستاد وزارتخانه و سازمان‌های تابعه در مقابله با تهدیدات و مخاطرات سایبری، برگزار شده است.

وی نقش مدیران سازمانی را در برقراری امنیت سایبری ممتاز توصیف کرد و به بیان مولفه‌های اساسی امنیت سایبری، اهمیت توجه به استاندارد‌های مدیریت امنیت اطلاعات در ارتقای امنیت سایبری، نقش رهبران سازمانی در ارتقای امنیت سایبری و الزامات و قوانین بالادستی در حوزه امنیت سایبری پرداخت.

دکتر خالقی معاون امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز در این نشست اظهار داشت: در نظام پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی، سازمان پدافند غیرعامل، مرکز مدیریت راهبردی افتا، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز ماهر) و پلیس فتا به عنوان دستگاه‌های هماهنگ کننده هستند.

وی اولویت‌های مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخداد‌های رایانه‌ای (ماهر) را شناسایی آسیب‌پذیری‌ها، تهدید‌ها و مخاطرات فضای مجازی دستگاه‌های غیرزیرساختی، صدور هشدار درخصوص موارد فوق، تدوین و ابلاغ طرح امن‌سازیی به دستگاه‌های غیرزیرساختی جهت اجرا، نظارت بر اجرای طرح امن‌سازی و غربالگری وضعیت امنیت دستگاه‌های غیرزیرساختی و شناسایی و رسیدگی به حوادث فضای مجازی دستگاه‌های غیر زیرساختی برشمرد.

معاون امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران تصریح کرد: مرجع قانونی بر اساس مصوبات شورای عالی فضای مجازی، در حوزه دانشگاه‌ها برای پیشگیری و رسیدگی به حوادث فضای مجازی فقط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: ۴۱ مرکز آپا در دانشگاه‌های مختلف کشور وجود دارند؛ که بخش عمده از شبکه همکاران مرکز ماهر را تشکیل می‌دهند.

خالقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به محدودیت و فقدان وجود رشته تحصیلی مرتبط با گرایش امنیت شبکه و فضای مجازی در دانشگاه‌ها، خواستار افزایش رشته گرایش‌های امنیت فناوری اطلاعات و فضای مجازی در دانشگاه‌ها شد.

وی در پایان سخنان خود درخصوص توسعه کمی مراکز آپا خاطرنشان کرد: برنامه داریم در سال آینده توسعه ۲برابری در مراکز آپا ایجاد کنیم.

گفتنی است در ادامه این نشست دکتر فانیان رئیس مرکز تخصصی آپا و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان به بیان مباحثی درخصوص برقراری امنیت سایبری در سازمان پرداخت و به سوالات شرکت‌کنندگان پاسخ داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر