۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۷۱۵۴۹
اسلامی:
 رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: قانون اقدام راهبردی قانون خوبی برای توسعه صنعت هسته‌ای بود و امروز اجرای این قانون غنی‌سازی را به سطحی رساند که در زمان حاضر ظرفیت غنی‌سازی کشور به بیش از دو برابر کل تاریخ این صنعت رسیده است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از تسنیم، اعضای فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با حضور در سازمان انرژی اتمی و دیدار با رئیس و متخصصان و مدیران این سازمان از نزدیک در جریان پیشرفت‌های صنعت هسته‌ای و آخرین تحولات فنی و سیاسی در خصوص مذاکرات با طرف‌های خارجی و همچنین تأثیرات اجرای قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس قرار گرفتند.

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی، رئیس فراکسیون در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته‌ای گفت: با توجه به نزدیکی به ایام بررسی لوایح بودجه و برنامه و نگاه راهبردی اعضای فراکسیون به موضوعات کشور بر آن شدیم طی جلسه‌ای از نزدیک با پیشرفت‌ها و البته مطالبات و انتظارات سازمان انرژی اتمی آشنا شویم.
وی افزود: با وجود تلاش دشمنان برای خاموش کردن مشعل فروزان دانش و فناوری هسته‌ای کشور، همه‌ساله شاهد ثمرات جدیدی در این صنعت به‌دست متخصصان داخلی هستیم و شهدای هسته‌ای با خون خود حق مسلم صنعت هسته‌ای صلح‌آمیز ما را اثبات کردند.

نماینده مردم تبریز تأکید کرد: ما از حق‌ هسته‌ای خود کوتاه نمی‌آییم و با وجود دشمنی‌ها و مانع‌تراشی‌های غرب و شرق دنیا، در راه کسب دانش و فناوری هسته‌ای با تلاش دانشمندان ایرانی به جایی رسیدیم که هم به دانش بومی و هم بازدارندگی دست پیدا کردیم.

قانون اقدام راهبردی قانون خوبی برای توسعه صنعت هسته‌ای بود

محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در این جلسه اظهار داشت: قانون اقدام راهبردی قانون خوبی برای توسعه صنعت هسته‌ای بود و به‌خوبی اجرا شده است.

وی اضافه کرد: اجرای این قانون غنی‌سازی را به سطحی رساند که در زمان حاضر ظرفیت غنی‌سازی کشور به بیش از دو برابر کل تاریخ این صنعت رسیده است.

معاون رئیس‌جمهور گفت: سند جامعی برای پیشرفت صنعت و ایجاد ظرفیت بومی در سطح صنایع کشور تدوین شده است که بر اساس آن برنامه‌های سازمان پیش می‌رود.

وی با اعلام اینکه انرژی هسته‌ای و تولید برق اتمی صرفه‌جویی اقتصادی زیادی برای کشور داشته و در کاهش مصرف سوخت فسیلی و تجدیدناپذیر و مشکلات محیط زیستی مؤثر است، گفت: در صورت توجه به این موضوع می‌توان منابع خوبی برای توسعه دانش هسته‌ای و کمک به بخش‌های دیگر نظیر پزشکی و کشاورزی تأمین کرد. البته توجه به سهم بودجه عمرانی سازمان که سال‌ها مغفول مانده است در فصل بودجه نیز یکی از مطالبات ما از دولت و مجلس محترم است.

بر اساس این گزارش، در این نشست کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی نیز در خصوص آخرین دستاوردهای فنی و تأثیر آن در مذاکرات و اجرای قانون اقدام راهبردی گفت: قانون اقدام راهبردی شرایط خوبی را برای کشور ایجاد کرد و امروز غنی‌سازی ما بر اساس این قانون و به‌طور رسمی به 60 درصد رسیده است و کنار تحقیق و توسعه مستمر و بدون وقفه، تکامل ماشین‌های سانتریفیوژ نسل جدید در بهترین شرایط قرار دارد.

وی با اشاره به اظهارات رسانه‌ای گاه و بی‌گاه غرب درخصوص دیگر گزینه‌ها گفت: این یک واقعیت روشن است که این‌گونه حرف‌ها فقط کاربرد رسانه‌ای و تبلیغاتی دارد و بی‌تردید ظرفیت‌ها و توانایی‌های هسته‌ای ایران واقعیت‌ها را بر آنها تحمیل می‌کند.

تبدیل یک مجموعه تحقیقاتی به یک مجموعه صنعتی و کارآمد

در ادامه جلسه محمد قنادی، معاون برنامه‌ریزی هسته‌ای و نظارت راهبردی سازمان با اشاره به برنامه راهبردی طولانی‌مدت سازمان انرژی اتمی گفت: در دوره اخیر و با مدیریت جدید تلاش بر این شد که دانش بومی هسته‌ای که حاصل تلاش متخصصان داخلی است در مسیر صنعتی‌سازی و استفاده برای مردم در آید و سازمان از یک مجموعه تحقیقاتی به یک مجموعه صنعتی و کارآمد برای کشور تبدیل شود.

ساخت رآکتور بومی از برنامه‌های اصلی سازمان است

وی تصریح کرد: ورود به حوزه تأمین دارو برای بیماری‌های مختلف از جمله سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی، دفع آفات کشاورزی، پرتودهی مواد غذایی برای افزایش ماندگاری و حفظ خواص محصولات کشاورزی و کاهش فسادپذیری از جمله گام‌های نوین در عرصه عمومی برای استفاده مردم از دانش هسته‌ای است، همچنین توسعه نیروگاهی و تولید انرژی با به‌کارگیری صنعت هسته‌ای و طراحی و ساخت رآکتور بومی از برنامه‌های اصلی سازمان است تا مردم طعم شیرین دانش هسته‌ای را بچشند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر