۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۷۱۲۰۹
سردار جلالی در همایش نقش فعالیت‌های دانش بنیان حوزه کشاوزی در پدافند غیرعامل:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر اینکه دشمن از غذا به عنوان «سلاح» استفاده می‌کند، گفت: در برابر این حربه بومی‌سازی زنجیره تولید و توزیع کالاهای راهبردی یک الگوی پدافند غیرعاملی است.

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی پایداری ملی، همایش پدافند غیرعامل با تاکید بر نقش فعالیت‌های دانش بنیان حوزه کشاوزی در پدافند غیرعامل با حضور سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و جمعی از مسئولان حوزه تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی در باغ گیاه شناسی ملی ایران برگزار شد.

سردار دکتر غلامرضا جلالی در این همایش با بیان اینکه دشمنان از غذا به عنوان یک سلاح استفاده می‌کنند، گفت: این کشورها از طریق استراتژی کنترل زنجیره تولید و توزیع مواد غذایی برای سلطه به سایر کشورها بهره می‌برند.

وی ادامه داد: هیئت دولت در ابتدای سال جاری در مصوبه‌ای بر امنیت غذایی و تولید اقلام اساسی که موردنیاز مردم بوده، تاکید داشت که امیدواریم با برنامه‌ریزی مطلوب موانع تحقق این موضوع برداشته شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در حوزه اصلاح بذر نیز خوشبختانه گزارشات نشان می‌دهد وضعیت به لحاظ دانش و ابزار در این بخش مطلوب است، گفت: اقدامات ارزشمندی در این زمینه انجام شده و تلاش‌های دانشمندان ایرانی در موسسه اصلاح بذر نشان دهنده کارکرد اساسی و حیاتی این موسسه در تهیه و تولید بذر اولیه سالم است.

وی با بیان اینکه موضوع بذر همواره جزو دغدغه‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور در حوزه تهدیدات زیستی است، گفت: دغدغه این است که دشمن نتواند از طریق اشراف بر زنجیره تولید و تامین غذایی، کشور را با تهدید مواجه کند.

سردار جلالی، همچنین با بیان اینکه در مسیر تولید محصولات غذایی با سه مولفه کمیت، کیفیت و حلیت مواجه هستیم، ادامه داد: در حوزه کنترل سلامت مواد غذایی هم شاخص و هم سازوکارهای نظارت بر آن نیازمند بازنگری و تقویت است.

سردار جلالی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم به‌کارگیری الگوی سبد غذایی ملی تاکید کرد و افزود: در این الگو باید مواد غذایی به گونه‌ای انتخاب شود که هم بر ذائقه ایرانی‌ها منطبق باشد و هم مواد مغذی مورد نیاز بدن انسان را تامین کند. نکته این جاست که با انتخاب این الگو باید سازوکاری فراهم شود که از فرآیند تولید تا حوزه بازرگانی، تجارت و مصرف، از چرخه‌ای قابل اطمینان و صد در صد ایرانی بهره‌مند باشیم.

وی بر موضوع تامین ذخایر اساسی کشور تاکید کرد و گفت: در بخش تامین مرحله نخست تولید است که باید تمام اقدامات در مورد تولید محصولات استراتژیک را به صورت خودکفا انجام دهیم، در این زمینه تجربه کرونا نشان داد که در صورت بروز یک حادثه تا چه حد وابستگی امنیت غذایی می‌تواند خطرناک باشد.

وی با بیان اینکه چرخه امنیت غذایی حوزه حیاتی،  گسترده و پیوسته است، گفت: در این چرخه ذخیره، تولید و تضمین کیفیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در صورت عدم توجه می‌تواند زمینه تهدیدات زیستی را فراهم کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه یکی از پر مخاطره‌ترین سناریوهای تحریمی علیه ملت ایران، تحریم غذایی بود، گفت: خوشبختانه با اتخاذ راهبردهای مناسب توانستیم تحریم‌ها در حوزه غذا را پاسخ دهیم و در این زمینه رویکردی مستحکم و اطمینان بخش داشته باشیم.

وی تاکید کرد: دشمن به ویژه در حوادث اخیر نشان داد که از هیچ اقدامی برای ضربه به ملت ایران فروگذار نکرده و هیچ استاندارد بین‌المللی و بشردوستانه‌ای را رعایت نخواهد کرد.

به گفته سردار جلالی، شاهد یک جنگ ترکیبی هستیم که دشمن بنا بر مصلحت خود به طور مداوم رویکردهای آن را تغییر می‌دهند، در این جنگ دشمن نقاط قوت خود را بر نقاط ضعف ما متناظر کرده و مردم را در تمام این تهدیدات محور قرار می‌دهد حال یک بار با رویکرد اقتصادی و یک بار با سناریوی سیاسی و امنیتی.

وی با بیان اینکه در برابر تهدیدات و تحریم‌ها، برنامه تداوم کارکرد در دستور کار سازمان پدافند غیرعامل کشور قرار گرفته است، گفت: مبنای این برنامه این بوده که در صورت تحقق تهدید، خدمت قطع نشود این امر در تمام حوزه‌ها از جمله حوزه امنیت غذایی ساری و جاری‌ست و باید زنجیره تولید غذا به ویژه در مورد محصولات استراتژیک بررسی و نقاط ضعف آن برطرف شود تا پیامدهای آن سایر خدمات را متاثر نسازد.

وی تصریح کرد: اگرچه تحریم‌ها آسیب‌های جدی بر ملت ایران تحمیل کرد اما سبب شد با شناسایی آسیب‌پذیری‌ها و نقاط ضعف گام‌های موثرتری در جهت تقویت کشور و تحقق ایران قوی برداریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر