۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۴۴۴۶۷
نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ازجمله بخش‌های زیربنایی ارتش است که ۴۰ سال دانش‌محوری را سرلوحه کار خود قرار داده‌ است.

به گزارش پایداری ملی، حفظ ارتش با نیروهای انقلابی و متدین آن سبب شد که پس از جنگ تحمیلی نیز ارتش جمهوری اسلامی ایران بتواند با شتاب گسترده‌ای به سمت توسعه فناوری‌های نظامی و دفاعی خود حرکت کند. ازجمله بخش‌های مهم و زیربنایی ارتش، نیروی زمینی است که با همت فرماندهان و کارکنان متخصص و کارآمد خود توانسته است طی سال‌های گذشته دستاوردهای بسیار مهم، اساسی و بومی در حوزه‌های تخصصی خود داشته باشد و از نمادهای بارز تبدیل شعار «ما می‌توانیم» ‌به «ما توانستیم» در حیات چهل‌ساله جمهوری اسلامی ایران به حساب آید. اکنون در چهل‌سالگی انقلاب، در ادامه به تعدادی از دستاوردهای نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران اشاره می‌شود.


سامانه پدافند هوایی توپ ۵۷ میلی‌متری خودکششی چرخ‌دار «بهمن ۵۷»

مهم‌ترین ویژگی‌ها و مشخصات این سامانه عبارتند از: قابلیت اتصال به سامانه‌های پردازش تصویر روزانه، شبانه و حرارتی؛ قابلیت اتصال به رادارهای باند ایکس و باند «کی‌یو» پدافند هوایی؛ قابلیت شبکه‌شدن؛ قابلیت سرعت حداکثر ۱۰۰ کیلومتر در جاده آسفالت و ۸۰ کیلومتر در جاده شوسه؛ دارای حداکثر برد پنج هزار و ۵۰۰ متر در زاویه ۴۵ درجه؛ دارای دو توپ با کالیبر ۵۷ میلی‌متری.

خودروی راهکنشی پنج تنی ۶×۶ «کیان»

مهم‌ترین ویژگی‌ها و مشخصات این سامانه عبارتند از: طراحی و ساخت کاملاً بومی؛ قدرت موتور ۲۸۵ اسب بخار و گشتاور هزار و ۵۹ نیوتن؛ قابلیت انتقال فناوری به کارخانجات خودروسازی؛ دارای زیرساخت آموزش، تعمیر و نگهداری کاملاً بومی و گسترده؛ استفاده از زنجیره تأمین قطعات یدکی خودروسازان داخل در سراسر کشور؛ قابلیت حمل توپخانه‌های کششی متوسط و سنگین و حمل مهمات؛ قابلیت نصب تجهیزات ویژه آمادی (جرثقیل، سوخت، مهمات) و...

سلاح تک‌تیرانداز «دراگانوف»

بازطراحی و بازسازی سلاح تک‌تیرانداز دراگانوف در نیروی زمینی؛ مجهز به دوربین حرارتی؛ قابلیت به‌کارگیری این سلاح در تمامی شرایط آب و هوایی؛ شب و روز؛ به‌کارگیری ساده و آسان؛ کالیبر  ۷/۶۲ میلی‌متر؛‌ برد مؤثر هزار و ۳۰۰ متر.

«پوریا»، خودروی تانک‌بر راهکنشی فوق‌سنگین

مهم‌ترین ویژگی‌ها و مشخصات این سامانه عبارتند از: حداکثر استفاده از زیرساخت‌ها و تجهیزات موجود نیروی زمینی؛ به‌روز کردن و عمردهی تجهیزات راهبردی حمل تانک نیروی زمینی (حداقل به مدت ۱۰ سال)؛ قابلیت کشش؛‌ بارگیری با وینچ و حمل تانک‌های مختلف (حداکثر تا ۶۰ تن)؛ افزایش قدرت تحرک در حمل و جابه‌جایی ادوات زرهی.

خودرو تجسسی «ان.آر.بی.سی»

مهم‌ترین ویژگی‌ها و مشخصات این سامانه عبارتند از: مجهز به تمام آشکارسازهای نوین هسته‌ای، شیمیایی، میکروبی و رادیواکتیو با قابلیت نمونه‌برداری روباتیک؛ سامانه تهویه مطبوع با مواد نانو؛ سامانه هواشناسی کامل؛‌ پوشش مواد نوین خودترمیم‌شونده و ضدنفوذ؛ سامانه هشداردهنده صوتی؛ سامانه تعیین موقعیت توپوگرافی از طریق هوش مصنوعی؛ قابلیت حضور در مناطق تهدید؛ ترسیم نقشه آلودگی و ارسال با تجهیزات رمز به تمام پایگاه‌های فرماندهی در کوتاه‌ترین زمان ممکن؛ قابلیت سامانه گزارش‌دهی استاندارد نظامی دیجیتال؛ قابلیت علامت‌گذاری مناطق آلوده به روش کنترل از راه دور؛ قابلیت نمونه‌برداری مرکزی متصل به تمام آشکارسازها؛ قابلیت تصویربرداری مرکزی ۳۶۰ درجه و روباتیک مستقیم؛ قابلیت موقعیت‌یاب؛ مجهز به نارنجک‌انداز دودزا برای دفاع غیرعامل جی.پی.اس و جی.آی.اس؛ مجهز به تجهیزات زیستی برای چهار نفر خدمه؛ دارای سامانه ایجاد فشار مثبت؛ قابلیت حذف مونوکسیدکربن داخل اتاقک؛ دارای سامانه تنفسی مرکزی با ماسک و کنترل هوشمند اکسیژن.

«تیام» تانک اصلی میدان نبرد

مهم‌ترین ویژگی‌ها و مشخصات این سامانه عبارتند از: مجهز به توپ با کالیبر ۱۰۵ میلی‌متری خان‌دار؛ تجهیزشده به سامانه آتش ای.اف.سی.اس-۳؛ تقویت‌شده با لایه‌های کامپوزیت ترکیبی و زره‌های واکنشی؛ طراحی مجدد در سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش.

«حیدر ۷»

ارتقا و قابلیت‌دهی به نفربر بی.تی.آر-۶۰ و ارتقای قوای محرکه از حالت سامانه‌های جرقه‌ای به حالت موتورهای تراکمی؛ افزایش قدرت و مانورپذیری مناسب؛ نصب توپ ۲۳ میلی‌متری استابلایزرشده و افزایش قدرت آتش.

خودرو شنی‌دار فوق سبک راهکنشی «فلاق»

مهم‌ترین ویژگی‌های این خودرو عبارتند از: انجام عملیات شناسایی با رزم؛ حرکت سریع در زمین‌های ذوعارضه، قابلیت به‌کارگیری سریع و آسان با حداقل خدمه؛ ‌قابلیت نصب و به‌کارگیری انواع جنگ‌افزارهای سبک و نیمه‌سنگین؛ افزایش قدرت تحرک و چابکی در نبردهای ناهمتراز.

تانک «ذوالفقار ۳»

سامانه کنترل آتش این تانک با پیشرفته‌ترین تانک‌‌های جهان قابل رقابت است؛ یک سامانه چندمنظوره است که توانایی‌های قابل توجهی دارد. از این میان می‌توان به مواردی همچون ثابت نگه داشتن توپ در هنگام انواع مانورها و چرخش‌ها؛ ایجاد امکان درگیری با اهداف ثابت یا متحرک در زمان توقف یا در حال حرکت و غیره اشاره کرد.

تانک «صمصام» (بازطراحی، ارتقا، قابلیت‌بخشی و بومی‌سازی سامانه‌های تانک ام-۶۰)

مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده بر روی این تانک عبارتند از: ارتقای قوای محرکه و افزایش قدرت موتور؛ نصب سامانه‌های کنترل آتش بومی؛‌ استابلایزر؛ گلوله‌گذار خودکار؛‌ افزایش قدرت آتش و برد سلاح تانک.

پهپاد «رهپاد»

پرنده بدون سرنشین با مأموریت شناسایی و مراقبت؛ دارای بُرد متوسط با قابلیت حمل انواع تجهیزات، شناسایی، مراقبت، اخلال‌گرها و تسلیح و ...؛ دارای سامانه پردازش تصویر دیجیتال؛ دارای مداومت پروازی مناسب و قابلیت حمل محموله‌های عملیاتی.

اخلال‌گر ارتباطی محمول‌بر پهپاد «ارتباط -۵»

اولین سامانه اخلال‌گر محمول‌بر «یو.ای.وی»؛ ‌اخلال‌گر ارتباطی انواع سامانه‌های ارتباطی راهکنشی دشمن؛ قابلیت مقابله با سامانه‌های مجهز با قابلیت جهش فرکانس.

روبات مسلح بدون سرنشین ۴×۴ «نذیر»

قابلیت کنترل از راه دور؛ قابلیت برنامه‌ریزی برای انجام مأموریت‌های شناسایی و رزمی؛ توانایی حمل حدود ۶۰۰ کیلوگرم محموله و مهمات؛‌ قابلیت نصب یک سلاح متوسط (تیربار ۷/۶۲ میلی‌متری یا تیربار ۷/۱۲ میلی‌متری؛‌ یا موشک پدافند هوایی و یا موشک ضدزره)؛ شعاع عملکرد عملیاتی بدون سرنشین به میزان دو کیلومتر.

سامانه دود چندپارامتری «ستار»

مهم‌ترین ویژگی‌ها و مشخصات این سامانه عبارتند از: ایجاد پرده دود در منطقه عملیاتی که سبب مختل شدن سامانه‌های لیزری و پوشش بصری در هنگام عملیات‌های عقب‌روی راهکنشی و واکنش سریع می‌شود؛ قابلیت مختل کردن دوربین‌های حرارتی؛ قابلیت ساخت و به‌کارگیری در ابعاد مختلف بنا به نیاز عملیاتی؛ طراحی و ساخت کاملاً بومی.

روبات «پویشگر»

روبات کالیبرسنجی و بروسکوپی انواع لوله‌های جنگ‌افزارها از کالیبر ۹۰ تا ۲۰۳ میلی‌متری اعم از توپ‌ها، هویتزرها، تانک‌ها، خمپاره‌اندازها و تفنگ‌های بدون عقب‌نشینی به‌صورت خودکار و با دقت بسیار بالا.

«شاهد -۹۷»

اخلال‌گر ضد مولتی‌روتوری‌های جاسوسی و پهپادهای مهاجم دشمن؛ قابلیت اخلال در بیشتر باندهای فرکانس؛ قابلیت انتخاب باند فرکانس موردنظر؛‌ قابلیت حمل توسط نفر و به‌صورت کوله‌ای و دستی؛ به‌کارگیری سریع و آسان در تمام مناطق موردتهدید.

«هویزه» (بازسازی و بازطراحی توپ هویتزر ۱۵۵ میلی‌متری خودکششی)

نصب سامانه نشانه‌روی دقیق اپتیکی؛ ارتقا و قابلیت‌بخشی به قوای محرکه؛ تغییرات اساسی در سامانه‌های هیدرومکانیک و وایومینگ توپ.

پروژه «هدف» (موشک نازعات)

هدایت‌پذیری و نقطه‌زن کردن انواع راکت‌های نیروی زمینی؛ افزایش قدرت و دقت در اصابت به اهداف؛‌ نصب سامانه‌های هدایت و کنترل بومی بر روی این راکت‌ها؛ ‌بومی‌سازی سامانه موشکی نیروی زمینی.

اخلال‌گر «باند اس»

اخلال‌گر (محمول توسط افراد) با فرکانس‌‌های متعدد. این سامانه قابلیت ایجاد اختلال در فرستنده‌های رادیویی پهپادهای برد کوتاه دشمن و سرنگونی آن‌ها و امکان هدایت و انتقال تصاویر دریافتی را دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر