۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۴۱۸۵۷
سرگروه درس «آمادگی دفاعی» آموزش و پرورش خبر داد:
«سید جلال حسینی» به طرح موضوع «جنگ نرم» در کتاب آمادگی دفاعی جدید اشاره کرد و با بیان این‌که هدف از این اقدام، افزایش بصیرت دانش‌آموزان است، اظهار داشت: در بحث جنگ نرم، شیوه‌ها و روش‌های جنگ نرم، اهداف جنگ نرم و فضای مجازی و ابزار‌های آن، از مواردی بود که از همکاران خواستیم که برای دانش‌آموزان مطرح کنند.
به گزارش پایداری ملی، «سید جلال حسینی» سرگروه درس آمادگی دفاعی آموزش و پرورش، در دوره آموزشی ضمن خدمت دبیران درس آمادگی دفاعی، درباره کتاب جدید درس آمادگی دفاعی که با رویکرد دانش‌آموز‌محور نگاشته شده است، اظهار داشت: هرساله کتاب‌هایی تحت عنوان کتاب‌های نونگاشت، از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی و آموزش و پرورش تولید می‌شود که یکی از این کتاب‌ها، کتاب آمادگی دفاعی است.

وی هدف از تغییرات در این کتاب را کسب مهارت توسط دانش‌آموزان عنوان کرد و افزود: در واقع با ارائه فعالیت‌هایی که در کتاب آمادگی دفاعی آمده است، دانش‌آموزان به نحوی با انتقال ارزش‌های دفاع مقدس، ارزش‌های انقلاب آشنا می‌شوند که در نهایت دانش‌آموزی تربیت می‌شود که بتواند از انقلاب و دستاورد‌های انقلاب دفاع کند.

حسینی با اشاره به این‌که نسل امروز دفاع مقدس را ندیده است و نسل چهارم انقلاب محسوب می‌شود، به رویکرد جدید کتاب آمادگی دفاعی اشاره و عنوان کرد: در این کتاب مباحث امنیتی مطرح شده و بعد از آن اقتدار و زمینه‌های اقتدار عنوان شده است، در واقع علل اینکه جمهوری اسلامی باید اقتدار داشته باشد را مطرح کردیم تا دانش‌آموزان با مفهوم اقتدار و چگونگی اجرای اقتدار در جامعه بین‌المللی و اهمیت جمهوری اسلامی در منطقه آشنا شوند.

وی بحث علوم دفاع مقدس و معارف دفاع مقدس را از سرفصل‌های دیگر کتاب جدید آمادگی دفاعی بیان کرد و افزود: هشت سال دفاع مقدس که در مراحل مختلف چطور آغاز شده و چند مرحله داشته است و... در کتاب آمادگی دفاعی جدید، مهم‌ترین دستاورد‌های دفاع مقدس معرفی می‌شود.

آشنایی دانش‌آموزان با سبک زندگی در دفاع مقدس

سرگروه درس آمادگی دفاعی آموزش و پرورش، با اشاره به مطرح شدن سبک زندگی در دفاع مقدس در این کتاب، بیان داشت: همه فکر می‌کنند که ما فقط در دفاع مقدس می‌جنگیدیم، در صورتی‌که دفاع مقدس یک نوع زندگی است که جامعه ما از آن گذشته است.

وی تصریح کرد: علاوه بر طرح موضوع راهیان نور، یک درس هم با عنوان درس آزاد داریم که در این درس، هدف سنجش مهارت‌های دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلف است؛ در واقع دانش آموزان در قالب گروه، بررسی و فعالیت و تحقیق می‌کنند و نتایج را به صورت صوتی، تصویری و حتی پاورپوینت در کلاس ارائه می‌دهند.

حسینی با اشاره به این‌که این کتاب یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایی است که مهارت‌های زندگی را در کنار علم و مفاهیم علمی به دانش‌آموزان می‌آموزد، تصریح کرد: طبق هر سر فصلی که جلو می‌رویم، مهارت‌های مختلفی را در هر درس به دانش‌آموزان یاد می‌دهیم.

اضافه‌شدن فصل «جنگ نرم» در کتاب آمادگی دفاعی جدید

وی به طرح موضوع «جنگ نرم» در کتاب آمادگی دفاعی جدید اشاره کرد و با بیان این‌که هدف از این اقدام، افزایش بصیرت دانش‌آموزان است، اظهار داشت: در بحث جنگ نرم، شیوه‌ها و روش‌های جنگ نرم، اهداف جنگ نرم و فضای مجازی و ابزار‌های آن، از مواردی بود که از همکاران خواستیم که برای دانش‌آموزان مطرح کنند.

حسینی افزود: دانش‌آموزان در نهایت باید دشمن‌شناسی داشته باشند و بصریت‌شان نیز بالا رود تا بتوانند ترفند‌های دشمن در جنگ نرم و شبیخون فرهنگی را بشناسند، همچنین دانش‌آموزان در موقعیت‌های مختلف باید بتوانند به خوبی موضع بگیرند و از تله‌هایی که دشمن برای آن‌ها طراحی کرده است، عبور کنند.

معرفی «پدافند غیرعامل» برای دانش‌آموزان

وی موضوع «پدافند غیرعامل» را از سرفصل‌های مهم دیگر کتاب جدید آمادگی دفاعی دانست و گفت: پدافند غیرعامل را برای دانش‌آموزان در این کتاب توضیح می‌دهیم و هشت قرارگاه معروف پدافند غیرعامل را به آن‌ها معرفی می‌کنیم تا در نهایت دانش‌آموزان با چگونگی اجرای پدافند غیرعامل و اهداف و ضرورت‌های آن در جامعه فعلی خصوصا کشور ایران آشنا شوند.

حسینی همچنین آمادگی دانش‌آموزان در برابر بلایای طبیعی را مهم برشمرد و افزود: به‌دلیل این‌که ایران یک کشور حادثه‌خیز است، خصوصا در مورد زلزله که روی کمربند آلپ - هیمالیا قرار دارد، بحث بلایای طبیعی از دیگر موضوعات مطرح شده در کتاب آمادگی دفاع جدید است.

وی گفت: دانش‌آموزان با بحث امداد و نجات آشنا خواهند شد تا بتوانند حداقل نیاز‌های خود و خانواده خود را برطرف کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با انتقال ارزش‌های دفاع مقدس، ارزش‌های انقلاب و ارزش‌های ناب اسلام شیعی، دانش‌آموزان را که فرزندان ما هستند در برابر حوادثی که در این زمان رخ می‌دهد، بیمه کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر